Az ELTE ÁJK 2025 szeptemberétől kezdődően létrehozta a hallgatói jólléti tanácsadói szolgáltatást és ezzel együtt a hallgatói jólléti tanácsadó intézményét. A hallgatói jóllét hangsúlyos eleme, hogy a Kar valamennyi hallgatója bizalommal fordulhat, segítséget kérhet az egyetemi képzéssel összefüggő egyéni problémái, sérelmei, illetve kérdései kapcsán.
A hallgatói jólléti tanácsadói szolgáltatás célja
Az új szolgáltatás célja a hallgatók támogatása, segítése – kétféle értelemben. Egyrészt a Kar szeretné biztosítani azt, hogy a hallgatói érezzék a nyitottságot arra, hogy érdemben meghallgatják őket és a problémáikat. Másrészt a Kar arra számít, hogy a hallgatók – egyéni problémáik, sérelmeik, kérdéseik jelzésével, azok átbeszélésén, megoldásán keresztül – még aktívabb alakítói lehetnek a Kar életnek.
További cél, hogy a Kar erősítse a hallgatóközpontúságát, támogassa az hallgatók egyenlő méltóságú személyként történő kezelését. Ezért a hallgatói jólléti tanácsadó feladata annak elősegítése, hogy a Kar hallgatói olyan befogadó egyetemi környezetben, biztonságos, bizalmi és kollegiális légkörben tanulhassanak, ahol az oktatóikkal minden helyzetben kölcsönösen tiszteletteljes viszony áll fenn.
Közreműködik továbbá abban is, hogy a Kar szervezeti kultúrájának evidens része legyen a hallgatóktól érkező panaszok, jelzések, az azokban felmerült esetleges egyéni sérelmek, problémák komolyan vétele, illetve azok elérhető, transzparens és kellően hatékony kezelése.
A hallgatói jólléti tanácsadó személye
A szolgáltatás céljával összhangban a hallgatói jólléti tanácsadó személyének megválasztásával az Kar azt a szempontot tartotta szem előtt, hogy olyan személy lássa el ezt a feladatot, akihez a hallgatók bizalommal fordulhatnak, aki jól ismeri a Kart, annak működését, emellett kellő gyakorlata és tapasztalata van a hallgatói jogok, ügyek és a jogvédelem, jogtudatosság növelése területén.
Mindezeket figyelembe véve a dékán Dr. Lápossy Attilát 2025 szeptemberétől kinevezte a hallgatói jóllétért felelős tanácsadónak. Kollégánk az elmúlt közel két évtizedben az ombudsmani hivatal volt munkatársaként kifejezetten a sérülékeny csoportok, a gyermekek és a fiatalok alapvető jogainak védelmével foglalkozik.

Kik és hogyan fordulhatnak a hallgatók a hallgatói jólléti tanácsadóhoz?
A hallgatói jólléti tanácsadóhoz a Kar bármely nappali vagy levelező tagozatos hallgatója – akár előzetes bejelentkezés nélkül – közvetlenül és bizalommal fordulhat jelzéseivel, kérdéseivel, problémáival, illetve lehetőség van tőle személyes konzultációt, tájékoztatást, tanácsot kérni.
A hallgatók fogadása előzetes e-mailes (írásbeli) bejelentkezéssel, előzetes időpont egyeztetéssel vagy akár személyesen, előzetes bejelentkezés nélkül is heti fix idősávban történik.
Időpont: hétfőnként 14.00-15.30 között (szorgalmi időszakban és vizsgaidőszakban)
Helyszín: 203. szoba (B épület)
Bejelentkezés (e-mail): jol-let@ajk.elte.hu
Mit kell tudni a hallgatói jólléti tanácsadó támogató tevékenységéről, miben segíthet?
A hallgatói jólléti tanácsadó személyesen meghallgatja a hozzá forduló hallgató problémáját, kérdését, azzal összefüggésben információkat és tanácsokat ad, javaslatokat fogalmaz meg, illetve adott esetben segítséget nyújt abban, hogy a megfelelő fórumhoz, személyhez forduljon.
A hallgatói jólléti tanácsadó segítő-támogató bizalmi személyként nem folytat eljárást, nem kezel adatot, közvetlenül a dékánnak tartozik felelősséggel, számára tehet javaslatot, fogalmazhat meg véleményt. A tevékenysége során szigorú titoktartást követ, messzemenően tiszteletben tartja a hozzá forduló döntését. A hallgatói jólléti tanácsadó kétféle értelemben is tanácsadói feladatokat lát el, egyszerre segíti a hozzá forduló hallgatókat, illetve a tevékenységének tapasztalatai alapján támogatja a dékán munkáját.
A hallgatói jólléti tanácsadó tevékenysége során szorosan együttműködik a hallgatói ügyek, jogok és a területét érintő valamennyi kari és egyetemi testülettel és intézménnyel, így különösen a Hallgatói Önkormányzattal, a tanácsadó pszichológusokkal, a mentorprogram szereplőivel és a kari fogyatékosság-ügyi koordinátorral.
A hallgatói jólléti tanácsadó segítő tevékenységének sarokpontjait külön Protokoll rögzíti.
PROTOKOLL
Megkeresések
A hallgatói jólléti tanácsadóhoz a Kar bármely nappali vagy levelező tagozatos hallgatója közvetlenül fordulhat és tőle személyes konzultációt, annak keretében tanácsot és segítséget kérhet.
A konzultációs igényt a megadott e-mail címre küldött levélben (írásban) tudja jelezni felé vagy előzetes bejelentkezés nélkül személyesen felkeresheti a szorgalmi időszakra és a vizsgaidőszakra vonatkozóan előzetesen közzétett rendszeres idősávban és helyszínen.
A megkeresés tárgya lehet bármely, az egyetemi képzéshez kapcsolódó egyéni sérelem, probléma vagy kérdés, melyben a tanácsát kérheti, ide nem értve a kifejezetten adminisztratív jellegű tanulmányi ügyeket és az életvezetési tanácsadást.
Segítség, tanács kérhető különösen olyan ügyek esetében, ahol a hallgató egy másik egyetemi polgár részéről hatalmi visszaélést, megalázó bánásmódot, a tisztességes eljárás vagy az emberi méltóság, a magánszféra sérelmét, zaklatást, illetve aggályos határátlépést tapasztalt.
Titoktartás
A hallgatói jólléti tanácsadó minden esetben bizalmasan, a hozzá forduló hallgatók magánszféráját és személyes döntéseit, álláspontját tiszteletben tartva végzi a tevékenységét, amely kapcsán titoktartási kötelezettség terheli, vagyis a konzultáción elhangzottak a titoktartás körébe tartozna.
A hallgatói jólléti tanácsadó segíti a hozzá forduló hallgatókat abban, hogy a jelzett ügyben a megfelelő fórumhoz, intézményhez forduljanak, támogató szolgáltatást tudjanak igénybe venni.
A konzultáció bizalmas beszélgetésnek minősül, így arról jegyzőkönyv, illetve írásos összefoglaló nem készül, a hallgatói jólléti tanácsadó tevékenysége keretében személyes adatokat nem rögzít, nem kezel.
A hallgatót a konzultáció igénybevétele, az annak keretében elhangzottak miatt semmilyen hátrány nem érheti.
Támogatás
A hallgatói jólléti tanácsadó elsődleges feladata, hogy személyesen meghallgassa a hozzá forduló problémáját, kérdését, azzal összefüggésben információkat és tanácsokat adjon, javaslatokat fogalmazzon meg, segítséget nyújtson abban, hogy a megfelelő fórumhoz, személyhez forduljon.
A hallgató saját döntése, hogy milyen módon használja fel az így kapott véleményt, javaslatot, hogy kíván-e az ügyben valamilyen hivatalos, egyetemi, vagy egyetemen kívüli fórumhoz fordulni.
A hallgatói jólléti tanácsadó nem képviseli a hallgatót, önállóan nem folytat eljárást, vizsgálatot, nem tesz intézkedést, hanem segíti abban a hallgatót, hogy megfelelő jogvédelemhez jusson.
A konzultáció nem előfeltétele annak, hogy a hallgató más kari vagy egyetemi fórumhoz forduljon kérelemmel, megkereséssel vagy panasszal.
Rendszerszintű javaslatok és együttműködés
A hallgatói jólléti tanácsadónak lehetősége van arra, hogy – a hozzá fordulók anonimitását megőrizve – a dékán számára a hallgatói jóllétet érintő rendszerszintű javaslatot tegyen, ezzel segítve az új intézmény létrehozására irányuló célok megvalósítását
A hallgatói jólléti tanácsadó a tanácsaival és véleményével közvetlenül segíti a dékán tevékenységét a hallgatói ügyek, a hallgatói jogok és a hallgatói jóllét tekintetében.
A hallgatói jólléti tanácsadó a Karon a hallgatói ügyekkel, a hallgatói jogokkal és a hallgatói jólléttel összefüggésben aktív általános tájékoztató tevékenységet folytat, ennek során közreműködik a tudatosságot erősítő kari kommunikációs kampányokban.
A hallgatói jólléti tanácsadó a tevékenysége során együttműködik továbbá a Kar vezetésével, döntéshozó fórumaival, szervezeti egységeivel, érdekképviseleti szerveivel és a Karhoz kötődő szervezetekkel.