Inklúziós jogi program

Inklúziós jogi program

Az Inklúziós jogi program az ELTE ÁJK 2023 szeptemberében indult kísérleti programja, amelynek célja, hogy korszerű oktatási elvek és eszközök alkalmazásával 

  • jogágakon átívelő módon biztosítsa az inklúziós jog területén speciális tudás megszerzését, és
  • fejlessze a más jogterületeken is használható – problémamegoldó, kommunikációs, kollaborációs, digitális stb. – jogászi kompetenciákat.

Jogágakon átívelő tudás

Az inklúziós jog azokkal a jogterületekkel foglalkozik, amelyek a társadalmi befogadást, az esélyegyenlőséget, az egyenlő bánásmódot, a diszkrimináció tilalmát és az emberi jogok széles körű érvényesülését szolgálják. A program ennek megfelelően jogterületeken átívelő szemléletet kínál: különböző tanszékek és jogágak kurzusait fogja egységes rendszerbe az inklúzió közös témája mentén. A hallgatók saját érdeklődésük szerint alakíthatják ki tanulási útvonalukat, miközben átfogó képet kapnak az inklúziós jogi kihívásokról és megoldásokról a jogrendszer egészében.

Tutorálás

A program során minden hallgató egyéni tutort kap, aki személyre szabott tanulási támogatást és visszajelzést nyújt. A tutorálás célja, a tanulmányi előrehaladás segítésén túl, az önirányított tanulás megerősítése, a hallgatók felelősségtudatának és reflektív gondolkodásának fejlesztése.

Portfólióalapú értékelés

A tanulási folyamat egyik központi eleme a digitális portfólió, amelyben a hallgatók saját munkáikat, eredményeiket, mind a kurzusokon, mind az azokon kívül végzett tevékenységeiket is dokumentálják. A személyre szabott portfólió nemcsak értékelési eszköz, hanem a fejlődés és az önreflexió tükre is, amely lehetőséget ad a tudás alkalmazásának bemutatására valós élethelyzetekben.

Transzverzális kompetenciák fejlesztése

A program nemcsak szakmai tudást közvetít, hanem olyan kulcskompetenciák (pl. problémamegoldás, együttműködés, kommunikáció, digitális jártasság) fejlesztésére is fókuszál, amelyek elengedhetetlenek a 21. századi jogászi pályán – sőt, más hivatásokban is. A programban használt transzverzális kompetenciamátrix biztosítja e készségek összehangolt, tudatos fejlesztését és mérését.

Interdiszciplináris módszertani képzés

A programba bekapcsolódó hallgatók számára módszertani modulok formájában a kutatási témáikhoz, érdeklődésükhöz rugalmasan illeszkedő empirikus jogi kutatási módszertani 

Partnerség és rugalmasság

A program valódi együttműködésen alapul: hallgatók és oktatók közösen formálják a programot, folyamatos visszajelzésekkel és fejlesztésekkel. A program a változó társadalmi és oktatási környezethez igazodva rugalmas struktúrát kínál, amely lehetővé teszi az új módszerek és tanulási formák kipróbálását, beépítését.


A programra a joghallgatók közül immár két évfolyam nyert felvételt 2023 és 2024 szeptemberében. A négy féléves programot először teljesítő hallgatók 2025 szeptemberében mutatják be a program során készült portfóliójukat és kapnak igazolást a program sikeres elvégzéséről.

Hallgatók mondták az Inklúziós jogi programról

„Az Inklúziós jogi program új szemléletmódot nyújt, és olyan témák iránt is felkeltette az érdeklődésemet, amelyekre korábban talán nem figyeltem volna fel. A kompetenciafejlesztésre épülő módszertan segített abban, hogy tudatosabban rálássak a saját erősségeimre és fejlődési lehetőségeimre. Emellett fontosnak tartom, hogy a program egy nyitott, támogató közösségi környezetet is biztosít.”

„Az Inklúziós jogi program nekem sok lehetőséget adott mind az egyetemen, mind az egyetemen kívül. A tutori rendszer pedig orientál bennünket, így könnyebb belekezdeni újabb dolgokba, hiszen bármikor tudunk kérdezni, amire alapvetően az egyetem keretei között nem gyakran van lehetőség.”

„Az Inklúziós jogi program a hagyományos jogászképzés határait feszegeti: nem kitaposott utakat, hanem nyitott teret kínált. A program annyit ad, amennyit egy hallgató szeretne beletenni – és amennyit szeretne kivenni belőle. Számomra a szakmai mentorálás és a célzott feladatok motivációt és lehetőséget adtak arra, hogy olyan jogi kérdéseket vizsgáljak, amelyek révén jobban megérthetem a jog társadalomhoz és méltósághoz kapcsolódó kérdéseit. A program új szemléletet, közösséget és szakmai lendületet adott – pont azt, amire egy hallgatónak egy egyetemi képzés közepén a leginkább szüksége van.”

„Őszintén örülök, hogy a program keretében mélyebben megismerhettem az inklúzió elméleti és gyakorlati vetületeit, mivel szerintem ez a szemléletmód erős kiegészítője a jogászi hivatásnak. Különböző háttérrel rendelkező hallgatótársaimmal az egyetemi tanulmányi kereteken túl valós lehetőségeket kaptunk a tudományos diskurzusba való bekapcsolódásra – például kutatási eredmények publikációja, szóbeli és csoportos fejlesztések révén –, továbbá a tutorálás keretében egyéni szempontok mentén sikerült tisztáznunk a magunkról kialakított jelenképet. Ritka az, hogy ennyire fiatalon ennyit ‘gondolkodunk’ saját magunkon, mint amennyit a portfólió-készítés során kellett. Köszönöm szépen ezúton is az oktatóknak, tutoromnak ennek a közegnek a megteremtését, mivel mindez támogatta a tudatosabb gondolkodásomat a társadalom egyes szegmenseinek, valamint önmagamnak a megértésében.”

„Az Inklúziós jogi program talán legnagyobb előnye, hogy erőteljesen interdiszciplináris jellegű, továbbá olyan szakmai készségek fejlesztésének is kiváló terepe, amire hagyományos egyetemi keretek között nem mindig van lehetőség.  Számomra is érzékelhető volt, hogy mennyit fejlődtem mind írásbeli, mind szóbeli kommunikáció terén. Emellett nagyban segített abban, hogy megtalálhassam azt a kutatási témát, amelynek kicsúcsosodása végül egy OTDK dolgozat lett és amellyel jelenleg is foglalkozom.”

„Kifejezetten érdekesnek tartom a programnak az inklúziós jellegét és azokat a tárgyakat, amelyeket a programmal kapcsolatosan teljesíteni lehet. Tetszik, hogy a Kar több tanszékéről érkező oktatók vesznek részt benne és működnek együtt, hiszen ez is az inklúziós jelleget erősíti. Nagyon élvezem azokat a plusz feladatokat, amelyeket a felvett tárgyak körében teljesíteni kell, mert nagyon érdekesek, és növelik a saját teljesítőképességemet. Azért jelentkeztem a programba, mert mindig is olyan beállítottságú embernek tartottam magam, aki szociálisan érzékeny a társadalmi egyenlőtlenségek tekintetében, ugyanakkor a program által fejleszthető soft skillek elsajátítását is kifejezetten fontosnak tartom (különböző kutatási módszertanok elsajátítása a saját évfolyam- és szakdolgozatomhoz, és a digitális kompetenciák fejlesztése).


Az Inklúziós jogi program oktatásmódszertani innovációs inkubátor szerepet is betölt: a program keretében a kar oktatói olyan oktatási eszközöket és módszertani megoldásokat fejlesztenek és tesztelnek, amelyek a kar egészének tanítási gyakorlatában hasznosíthatók. Ilyen különösen a portfólióalapú értékelés módszertana, illetve a hallgatóknak kínált tematikus módszertani modulok rendszere. 

Az Inklúziós jogi program oktatási elveit és eszközeit a CHARM-EU Európai Egyetemi Szövetség inspirálta.